Toppeliuksen kirkkomaalaukset

Molemmin puolin kirkon takaosaa olevat maalaukset ovat Leppävirran 2. kirkon saarnastuolista. Ne on maalannut Michael (Mikael) Toppelius 1750-luvun loppupuolella. Toppelius (10.8. 1734 Oulu – 27.12. 1821 Oulu) oli suomalainen kirkkomaalari ja pohjalaisen kirkkomaalausperinteen viimeinen huomattava edustaja. Uransa aikana hän teki koristemaalauksia yli kolmeenkymmeneen kirkkoon Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa. Hän oli kirjailija Zachris (Sakarias) Topeliuksen isoisä.

Leppävirran kirkko oli tuolloin tiettävästi vasta kolmas kirkko, johon tuli hänen maalauksiaan. Siitä ei ole tietoa, mitä kautta hänet tehtävään kutsuttiin.
Seurakunnan järjestyksessä toinen kirkko vihittiin keskeneräisenä käyttöön 1748. Kirkkoa nimitettiin valtakunnan nuoren prinssin mukaan Prinssi Gustavin kirkoksi ja siitä on säilynyt yksi silminnäkijäkuvaus. Rovasti Alopaeuksen poika Magnus Jakob on kirjoittanut 1760-luvun lopulla seuraavan kuvauksen: ”Itse kirkko on puusta ja ristiksi rakennettu. Saarnatuoli on myös melko hyvin maalattu.”

Kirkko jäi pieneksi ja uusi, järjestyksessään 3. kirkko, valmistui 1804. Edellisen kirkon esineistöä siirrettiin uuteen kirkkoon ja kontrahdin mukaan siihen siirrettiin myös Toppeliuksen maalaama saarnastuoli.  Kolmas kirkko paloi 1834, ja saarnastuoli sekä alttaritaulu saatiin pelastettua tulipalon alta ja ne olivat käytössä väliaikaisessa lautakirkossa siihen asti, kun nykyinen kirkko valmistui. Alttaritaulu palvelee nykyisen kirkon alttaritauluna, mutta saarnatuoli siirtyi varastoon.

Maalaukset kuvaavat Jeesusta ja neljää evankelistaa, Matteusta, Markusta, Luukasta ja Johannesta. Kukin evankelista on maalattu tunnuksensa kanssa. Matteus: kirja ja siivellinen ihminen; Markus: kirja ja leijona; Luukas: kirja ja härkä sekä Johannes: kirja, kotka ja myrkkymalja.

*****

Maalauksissa olevat tekstit:

Matteus: Jonga nimen sinun pitä cutzuman Jeesus; sillä hän on wapahtawa Cansans heidän synneistääns. Matth 1:v21.
Markus: Älä itke; catzo Jalopeura woitti, joca on Jucan sucucunnasta Dawidin juuri. Apoc:5:v5.
Salvator Mundi: Se on totinen sanaj ja caicketi mahdollinen wastan otta, että Christus JEsus on tullut mailmaan syndisistä wapahtaman. 1. Timoth: 1:v.15.
Luukas: Pyydä itses Jumalalle osottaa toimellisexi ja laittamattomaxi työntekiäxi, joca oikein totuuden sanan jaca: 2. Timoth:2:v.15.
Johannes: Mutta jotca HERra odottawat, ne saawat uden woiman, nijn että he menewät sijwillä ylös cuin Cotcat. Esaja: 40:v.31.

*****

Maalaukset restauroi syksyllä 2023 taidekonservaattori Riikka Köngäs (Papinniemen konservointi OY)
Maalausten vitriinit rakensi puuseppämestari Simo Junkkarinen (Muotola KY), jonka sukulainen oli rakentamassa 1700-luvulla pitäjän toista kirkkoa, josta nämä maalaukset ovat peräisin.

Kuvassa sinireunainen puupohjalle maalattu Jeesuksen kuva, yllä lukee Salvator Mundi. Alla jae Raamatusta.
Yksi saarnatuolin kuvista. Kuva esittää Jeesusta.